Monday, January 11, 2010

Where next for Digital Identity?




"Identity and privacy have recently rarely been out of the headlines."
No dia 07 de Janeiro 2010 teve lugar a conferência "Where next for Digital Identity?" organizada por Eduserv - Innovative Technologies Services.

O evento decorreu numa das salas do Centro de Conferências da British Library e contou com a presença de cerca de quarenta especialistas, professores e pesquisadores do Reino Unido. Como outsider, isto é, estrangeira, apenas eu!


Eduserv funded three projects on Digital Identity as a result of our 2008 Eduserv Foundation grants call. The aim of this event is to share the findings from those projects and to analyse the key issues that they have identified in more detail. It will also provide an opportunity for discussion about the impact of social software and new media on future trends in this area. The intention is to focus primarily on the social, rather than technical, aspects of digital identity.

Delegates will have a chance to hear about and discuss differing conceptualisations of digital identity and leave with a better understanding of the relevance of digital identity to teaching, learning, research and related activities.

wn4di.eventbrite.com

Numa altura em que se começa, finalmente, a debater com preocupação, a "Identidade Digital",  dada a proliferação do aproveitamento dos dados pessoais, por questões políticas, de segurança, ou comerciais, debates como este são muito importantes! 

Certo é que a maior parte das pessoas não se importa e até providencia, de bom grado, a sua identidade. Segundo um recente relatório. UK Information Commissioner caracterizou a situação, e apelidou-a de "Sleepwalking into a Surveillance Society".

O primeiro orador  convidado Dr Ian Brown do Oxford Internet Institute, fez uma apresentação muito interessante denominada Controlling Digital Identity que poderá ser consultada aqui 

Seguiram-se, Steven Warburton, do King's College London, com a apresentação do projecto "Rhizome: Design Patterns for Digital Identity", que providenciará aos utilizadores da Internet  e redes sociais um conjunto de ferramentas e práticas para criar e controlar efectivamente os seus dados pessoais online. 

Shirley Williams, "This is Me: Exploring Digital Identity" da University of Reading, e Harry Halpin, da University of Edinburgh "Creating a W3C standard for opening social networking data" em audio participação.

A intervenção de Ian Brown, agora lida, interessa-me profundamente não só como investigadora, professora avaliadora de Conteúdos Educativos Digitais e Recursos Educativos Informatizados, mas também como cidadã e utilizadora da Internet. Seguirei com atenção este trabalho.

Na sequência, entendi melhor os objectivos da apresentação de Steve Wartburton. Não pudera ouvir Ian Brown pelo facto de ter ficado retida entre aeroportos devido a condições climatéricas.

Dada a área em que trabalho e me movo, considerei o tema apresentado por Shirley Williams muito apelativo. Deteve-se sobre os riscos que crianças e adolescentes correm ao publicar, partilhar, dados pessoais e fotografias nas redes sociais.

É verdade que a maioria dos internautas adolescentes, alguns em idade pré-adolescente, não tem a noção de vida privada!

Papel importante a desempenhar por Professores e Pais. Alertar para todo o tipo de riscos que correm quanto à não privacidade.

"Impudiques, voire exhibitionnistes, ils ne feraient plus la différence entre vie publique et vie privée."

Mark Zuckerberg, fundador de Facebook afirmou há pouco tempo, perante uma plateia ao vivo, ontem, 09 Janeiro, que se voltasse a criar Facebook, as informações sobre os utilizadores seriam "por defeito" públicas e não privadas, como foram durante anos, até à alteração dramática efectuada em Dezembro.

Pensar no número impossível de contabilizar de pré-adolescentes, adolescentes, pais e famílias que partilham toda a sua "privacidade" nesta rede social, torna-se assustador.

Daí que considere que todas as estas discussões e debates sejam de extrema importância para criar uma "nova cultura" da utilização da Internet!
A parte da tarde foi preenchida com um workshop: "breakout groups" onde se debateram algumas propostas relacionadas com a "identidade digital".

No que me concerne, teria sido proveitosa, nesta parte, uma pequena introdução entre elementos do mesmo grupo. Seria muito indelicado da minha parte cortar a dinâmica do grupo, apenas para perguntar a identificação das pessoas com quem partilhei a mesa. É que todos eram ingleses e se conheciam, pelo menos de nome.

Andy Powell, foi o dinamizador desta conferência.



On the 7th January 2010 took place the conference "Where next for Digital Identity?" organized by Eduserv - Innovative Technologies Services, and hosted at the Conference Center of the British Library

It  was attended by about forty specialists, professors and researchers from the United Kingdom. The unique 'outsider': me, from Portugal.

It began with the discussion concerning the "Digital Identity". Given the proliferation of the use of personal data for political security, or commercial reasons, debates on this matter are very important! 

It is almost certain that citizen, in generally, support identification and surveillance, according to a recent report. UK Information Commissioner characterized the situation, calling it "Sleepwalking into a Surveillance Society".

The first invited speaker, Dr Ian Brown, Oxford Internet Institute, presented "Controlling Digital"! Very interesting! The slides can be read here.

Followed by Steven Warburton, King's College London, who presented the project "Rhizome: Design Patterns for Digital Identity". He said that "individual can be provided with a set of tools and pratices that will allow them to create and control effective online identities". It would be quite useful, but I wonder...

Shirley Williams, "This is Me: Exploring Digital Identity", University of Reading, and Harry Halpin, University of Edinburgh "Creating a W3C standard for social networking opening date." on audio presentation and dialogue.

The presentation of Ian Brown, deeply interesting to me, not only as an individual researcher in Educational Technologies & private data of students, and assessor of Educational Computerized Educational Resources. 

Of course, as a citizen and user of the Internet as well. I will be in touch with this research work, certainly.

I read Ian Brown's presentation after the conference, because I attended the conference later. I have been kept between two airports by heavy weather conditions. I understood better the objectives of the presentation by Steve Wartburton

My area of research and interests is "Youth and Internet". So, I consider the presentation by Shirley Williams very appealing. 
She spoke about the risks of children and adolescents publishing, sharing, personal data and photos in social networks.

It's true that the majority of young people have not the notion of privacy! Here one of the important role of teaching in 21st century: alert the students to all kinds of risks they face online. 
Parents' role is also very important. We must work with both groups, students and parents.

"Impudiques, voire exhibitionnistes, ils ne feraient plus la différence entre vie publique et vie privée."

"Facebook founder Mark Zuckerberg told a live audience yesterday that if he were to create Facebook again today, user information would by default be public, not private as it was for years until the company changed dramatically in December."

The afternoon session was practical and interactive. In "breakout groups" we discussed some proposals related to digital identity.

For me, it would be very useful, a short introduction between elements of the group. It would be very rude of me if I cut the group dynamics, just to have a curious look for ID? But I get out more enriched! And that's matter!

Andy Powell, Eduserv, made the introductions, welcome and closing plenary.

I'm sure that those kind of discussions and debates are very important and it will help to create a "new culture" for the use of the Internet! 

Internet opened new routes for Education! That's wonderful! Internet is well used by net-generation and teachers also for education and learning purposes, often in formal and informal learning. 

However there is a long work to do. Students need to know how apply skills by thinking critically. 

"Please come expecting to help shape the future!
I did it... on my way!

G-Souto

11.01.2010

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References:

Privacy Value Networks